2015-10-10

Dániel Varró: Email

Dániel Varró: Email

I drömmar har jag nu nästan försvunnit
och mitt hjärtas slag omskakar mig,
nu när natten hunnit fram till gryning
och jag i ensamheten mailar dig.

Behöver inte smickra, skriva Kära,
prickarna i ö och ä erfordras ej,
och inristade i mitt sköra hjärta
blir de fyra orden: du har nytt mail.

Hela världen är en samling länkar,
människor, föremål är länkar, allt,
du dyker upp hos mig varhelst jag klickar,
du är alltings uppflammande sajt.

Du slår in i mig som rytm i dikter,
på datorskärmen har jag dig som bild,
och medan chatrummet omkring slår gnister
ser jag dig, och fingret skriver blint.


Fast jag ännu inte sett dig, kött och blod,
är varje din bokstav levande och fast,
jag känner dig som fingret datorns bord.
Finns kärlek vid ens nollte ögonkast?

Ur Dániel Varró: 23 dikter

Varró Dániel: Email

Hát el vagyok egészen andalodva,
és gyönge szívem, ímé, reszketeg,
mióta éjjelente, hajnalonta
veled titokban ímélezgetek.

Nem kell megszólítás, se semmi cécó,
és az se baj, ha nincsen ékezet,
csak kebelembe vésődjék e négy szó,
hogy: Önnek új levele érkezett!

Az egész világ egy linkgyűjtemény,
az emberek, a tárgyak benne linkek,
bárhova kattintok, te tűnsz elém,
te vagy felvillanó websiteja mindnek.

Te dobogsz bennem, mint versben a metrum.
Föltettem háttérnek a képedet,
s míg körülöttünk szikrázik a chat room,
látlak, miközben vakon gépelek.

Hiába nem láttalak még, az embert,
ha minden betűd mégis eleven,
ha érezlek, mint kisujjam az entert,
van nulladik látásra szerelem?

Inga kommentarer: